Havenlaan

300 platanen op het nippertje gered, 1.500.000 kasseien dreigen te verdwijnen

Waarom de bestrating met kasseien op de Havenlaan herstellen en behouden

Posted on | augustus 28, 2013 | No Comments

“De Havenlaan, lijkt sinds vele jaren op een piste van de Parijs-Dakar rally vanwege haar geavanceerde staat van verval, het wordt dringend noodzakelijk deze belangrijke as van penetratie in het noordwesten van de hoofdstad om te bouwen.” (Brigitte GROUWELS, Belga, 18 juli 2013).

Dit zijn voor kritiek vatbare argumenten: de Havenlaan is, gedurende 40 jaar niet onderhouden, door de wegendienst… geleid door dezelfde minister.

Men moet twee opmerkingen maken. Ten eerste moet men de weerstand, zonder onderhoud, van een wegdek in kasseien bewonderen. Aan de andere kant moet men de tegenspraak met het officiële beleid van de Brusselse regering opmerken; deze zou het autoverkeer van pendelaars naar Brussel willen ontmoedigen.

Dwarsdoorsnede van de funderingen van de Havenlaan

Dwarsdoorsnede van de funderingen van de Havenlaan

Maar nu, plotseling herontdekt men de Havenlaan, precies op het moment dat de kanaalzone het nieuwe eldorado van de betonboeren wordt (kantoren, luxeappartementen…), dankzij goedkope oude industriegronden. Toch verbazend hoe onze poltici zich haasten om de belangen te dienen van die bouwpromotoren… Overal gaan de immobiliën lobby’s aan de slag: men spreekt van marina’s, van lofts met zicht op het “trendy waterfront”, Brussel wil het water herontdekken… We horen van alle politici en journalisten steeds hetzelfde refrein.

(Onze politici liegen aan de pers, zij zien hun leugens gedrukt en noemen dit de publieke opinie – John LE CARRE, 2003)

De Havenlaan in een industriële en haven laan, ontworpen in 1903 om de kaaien en merkwaardige site van Thurn en Taxis te bedienen, met het oog op een intense, zware en trage trafiek. 1600m lang, 30m breed, haar proporties zijn klassiek (1/5 – 3/5 – 1/5): twee voetpaden van 6m beplant met 300 platanen en een steenweg van 18m, met anderhalf miljoen kasseien in porfier.

Ondanks het gebrek aan onderhoud heeft ze de tijd doorstaan. Een beetje vergeten, het voordeel gehad ‘in staat‘ te blijven. Het is de laatste havenlaan van België: een patrimonium dat we moeten beschermen.

Binnen dertig jaar, als door klimaatopwarming en petroleumschaarste het massaal wegenvervoer voorbijgestreefd is, ontdekken we opnieuw hoe noodzakelijk de vaart is voor de bevoorrading van Brussel (het watervervoer gebruikt weinig energie). Maar onze politici redeneren op korte termijn en durven niet gaan voor duurzame oplossingen. En dan verspillen ze de gronden in de kanaalzone die nog vrij zijn, waardoor ze onbruikbaar worden voor het lossen en stapelen van goederen. Nochtans is geweten dat de stapelhuizen in de bedrijvenzones langs de autowegen naar de oevers van de waterwegen zullen moeten verhuizen.

Een steenweg in kasseien heeft het groot voordeel het autoverkeer te vertragen. Daardoor kunnen ook de vele vrachtwagens gemakkelijker manoeuvreren (betoncentrales, handelaars in bouwmaterialen, pakhuizen…). In tegendeel, de Groenlaan, parallelweg op de andere oever van de vaart, bevorderd overdreven snelheid (een autobestuurder werd er aan 152 km/u geflitst). Om die snelheden te vermijden denken de ‘bedenkers’ van een geasfalteerde Havenlaan, hoe snugger, aan radarcontroles!

Gereedschap om kasseien aan te drukken

Gereedschap om kasseien aan te drukken

De kasseien volgens de kunst herbeleggen in de Havenlaan is een duurzame oplossing met een uitstekend koolstofbalans: de kasseien (in Belgische porfier) kunnen onbeperkt hergebruikt worden en ze zijn al ter plaatse. Het geeft ook /9 maanden werk aan 10 kasseileggers. Overal klaagt men over het gebrek aan werkgelegenheid: hier is er nuttig werk en een unieke kans om geschoolde werkmannen op te leiden.

Kasseien zijn ook veel soepeler in de aanwending (om bijvoorbeeld een tramlijn aan te leggen) en het werk kan in schijven gebeuren zonder het verkeer en de toegang tot de aangrenzende bedrijven volledig te blokkeren.

Kortom, de oplossing die wij voorstellen is goedkoper en soepeler, remt de snelheid van de autobestuurders, vergemakkelijkt de toegang tot de bedrijven, creëert werkgelegenheid, geeft een betere koolstofbalans en… respecteert het Brussels patrimonium. Aan iedere zijde hebben fietsers een veilig, doorlopend fietspad en voetgangers nieuwe voetpaden.

Comments

Leave a Reply





*