Havenlaan

300 platanen op het nippertje gered, 1.500.000 kasseien dreigen te verdwijnen

BRUSSEL VOORRADEN IN 2050?

Posted on | juli 4, 2021 | No Comments

We zijn een beetje verbaasd over de meedogenloosheid van het Gewest om de Havenlaan om te vormen tot een recreatie- en (luxe)woonzone, ten koste van productieve en opslagactiviteiten. Dit is een van de effecten van het Kanaalplan. De ambitie van de Green Deal is om in 2050 een klimaatneutraal Europa te realiseren (NB: zo dicht bij ons als 1990).

In 2050 kunnen we de bevoorrading van Brussel niet verzekeren met elektrische / waterstoftrucks of met bakfietsen, gezien de tonnages die ermee gemoeid zijn. (Om een idee te krijgen: neem de autosnelweg richting Antwerpen, richting Luik, richting Namen, en tel het aantal vrachtwagens dat in tegengestelde richting komt. Vermenigvuldig met 32 t). De waterweg laat de beweging toe van grote massa’s met een laag energieverbruik, dan komt het spoor en ver achter de weg, simpelweg vanwege de wrijvingskrachten. (Om een idee te krijgen: de kracht van een man kan met een touw een aak van 200 ton over water trekken, een wagon van 20 ton in beweging zetten met een hendel en een auto van 2 ton heel pijnlijk duwen).

Om de toekomstige bevoorrading van de stad te garanderen, moet langs het kanaal een gebied van bijvoorbeeld 70 meter breed worden gehouden, zonder leefgebied. Bij een crisis kan een park worden omgebouwd tot pakhuis. Gezien de waarde die het terrein bereikt, is dat voor een luxe wooncomplex niet mogelijk.

In dezelfde geest zou het goed zijn om op perfect horizontale sites zoals station West of station Josaphat een beetje ruimte te houden voor het spoor. Vroeger waren het afzettingen van steenkool. Laten we hier ook wat ruimte reserveren om de toekomstige bevoorrading van Brussel mogelijk te maken.

Comments

Leave a Reply





*